این پزشکان متفاوت/ تریلی‌های اتاق عمل سیار در مناطق محروم چه می کنند؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 1 اسفند 1394
بازدید : 287
نویسنده : فــردیـن احـمدی

روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: درحال‌حاضر بخشی از جامعه ایرانی، پزشکان را قشری مرفه و زیاده‌خواه می‌خوانند با دریافت‌های غیررسمی، رابطه معنوی بیمار و پزشک را تا حد زیادی خدشه‌دار کرده‌اند اما از آن‌طرف هنوز هم زیادند پزشکان که فراتر از قسم پزشکی خود، اقدامات انسان دوستانه‌ای انجانم می‌دهند که کمتر رسانه‌ای می‌شود و به چشم می‌آید.

نمونه آن گروه نورآوران سلامت است. نوآوران سلامت، گروه بزرگی از چشم پزشکان خیر هستند که اتاق‌های عمل را به مناطق محروم کشور می‌برند. آنها، تریلی‌های سنگین را مجهز به اتاق‌های عمل سیار کرده‌اند و به مناطقی می‌برند که از امکانات درمانی مناسبی برخوردار نیستند.

اتاق‌های عمل پشت تریلی‌ها، به روش کاملا مجهز، جای‌گذاری شده است و بالاترین امکانات را در خود جای داده‌اند. یکی از مؤسسان اصلی این گروه سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی است. کسی که خود به ثروتش صحه می‌گذارد اما بخش مهمی از ثروت او صرف امور خیریه می‌شود. ایده کلی راه‌اندازی نورآوران سلامت به سال‌ها پیش زمانی که حسن هاشمی به همراه چند نفر از همکارانشان برای معاینه و درمان افراد محروم از خدمات چشم پزشکی، به منطقه بشاگرد سفر کردند بازمی‌گردد.

پس‌از‌آن به همت او و چند نفر از خیرین، درمانگاهی را در آن محل تجهیز و راه‌اندازی شد اما نکته مهم دراین‌باره آن بود که راه‌اندازی درمانگاه و اتاق عمل برای رشته‌هایی مانند چشم پزشکی که به تجهیزات زیاد و ‌گران‌قیمت نیاز دارند، در مناطق کم جمعیت منطقی به نظر نمی‌رسید، زیرا علاوه‌بر هزینه زیاد راه‌اندازی و نگهداری، تأمین نیروی متخصص برای چنین مراکزی که جمعیت کمی را تحت پوشش قرار می‌دهند، به راحتی قابل انجام نبود.

این موضوعات حسن هاشمی و همکاران‌اش را بر آن داشت تا تیمی را مسئول بررسی امکان راه‌اندازی سیستم درمانی قابل حمل و متحرک برای ارائه خدمات درمانی در مناطق محروم کند. این تیم با انجام سفر به کشورهای مختلف و بازدید از کلینیک‌ها و اتاق‌های عمل متحرک در این کشورها نهایتا تصمیم گرفت تا با ساخت یک مجموعه درمانی متحرک در کشور، این نیاز را برطرف کند.

به صورت کلی مجموعه‌های درمانی متحرک در کشورهای مختلف جهان، خصوصا کشورهای پهناور با گستره جغرافیایی وسیع موضوع رایجی است و چه در قالب انتفاعی و چه خیریه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایالات متحده آمریکا، هند، ترکیه و عربستان ازجمله کشورهایی هستند که از چنین امکانات درمانی بهره می‌برند.

تریلی‌های مجهز و مدرن

ساخت اولین کلینیک متحرک به عنوان کلینیک دندانپزشکی در سال ۱۳۸۷ کلید خورد و پس‌از‌آن یک دستگاه تریلی با کاربری درمانگاه چشم‌پزشکی و یک دستگاه نیز با کاربری اتاق عمل چشم ساخته شدند. باوجود‌اینکه اولین تجربه ساخت این نوع واحدهای درمانی بر روی تریلی در ایران بود اما سعی شد، ضمن انجام یک طراحی مناسب و زیبا، استانداردهای درمانی نیز در آنها رعایت شود.

برای مثال یک دستگاه تهویه دارای فیلترهای هپا با هوادهی مناسب برای تأمین هوای استریل داخل تریلی اتاق عمل تهیه و در این تریلی نصب شد. استفاده از میکروسکوپ سقفی، ماشین بیهوشی و سایر امکانات مورد نیاز، این تریلی را به یک اتاق عمل مدرن و مجهز تبدیل کرده است. بهمن ۱۳۸۹‌، آغازی بود برای فعالیت مجموعه درمانی مذکور که حال دیگر نام نورآوران سلامت را بر خود گرفته بود. مجموعه‌ای متشکل از سه دستگاه تریلی با کاربردهای درمانگاه چشم، اتاق عمل چشم و کلینیک دندانپزشکی که همگی با همت حسن هاشمی و دوستان‌اش و با هزینه شخصی ساخته و تجهیز شده بود. در سفرهای مجموعه نورآوران سلامت که از خواف در استان خراسان جنوبی آغاز شد، تریلی‌ها به مدت سه تا چهار ماه در یک منطقه محروم مستقر می‌شوند و تیم‌های درمانی شامل دندان‌پزشک، چشم‌پزشک و اپتومتریست و سایر همکاران به محل اعزام شده و خدمات درمانی دندانپزشکی و چشم‌پزشکی را به هموطنان نیازمند ارائه می‌دهند. تمامی خدمات دندان‌پزشکی و نیز خدمات چشم‌پزشکی اعم از ویزیت، تحویل دارو، عینک و جراحی، همگی رایگان انجام شده و حتی امکانات جابه‌جایی برای انتقال بیماران از روستاهای اطراف برای دریافت خدمات درمانی نیز به رایگان در اختیار ایشان قرار می‌گیرد. مجموعه نورآوران سلامت تاکنون به ده‌ها منطقه کشور سفر کرده‌اند و در سال ۱۳۹۲ مجموعه دوم نورآوران با امکانات مشابه، تجهیز و راه‌اندازی شد تا بتوانند هم‌زمان در دو نقطه کشور ارائه‌دهنده خدمت باشـند. اضافـه‌شـدن تریـلـی‌های پشتیبانی به این مجموعه در سال ۱۳۹۲، نورآوران سلامت را حتی از برق منطقه نیز بی‌نیاز کرد و این مجموعه توانسته است با استفاده از ژنراتور مستقر در تریلی پشتیبانی، حتی برق مورد نیاز خود را تأمین کند. همت و غیرت همکاران چشم‌پزشک، دندان‌پزشک، متخصص بیهوشی، اپتومتریست و سایر کادر درمانی در همراهی با آقای دکتر هاشمی باعث شده است، این مجموعه بتواند منشأ خدماتی ارزشمند و نوآورانه در عرصه درمان نیازمندان و محرومان کشور باشد.
انجام 157 هزار درمان چشمی
دکتر حسین حسنی، مدیرعامل خیریه نورآوران سلامت با اشاره به فعالیت این خیریه از بهمن سال 89، گفت: امسال ششمین سال فعالیت خیریه نورآوران سلامت است و پزشکان متخصص خیر و نوع‌دوست تاکنون به مناطق محروم 23 استان کشور خدمات چشم‌پزشکی و دندان‌پزشکی ارائه داده‌اند. به گفته وی، به دنبال فعالیت پزشکان خیر در مجموعه نورآوران، تاکنون 123 هزار نفر درمان‌های چشمی، 57 هزار نفر درمان‌های دندانپزشکی و 23 هزار نفر نیز فریم عینک کاملا رایگان دریافت کرده‌اند. مدیرعامل خیریه نورآوران سلامت همچنین گفت: شمار اعمال جراحی کاتاراکت خیرین نورآوران در مناطق محروم از هفت هزار مورد تجاوز کرده است. وی با تأکید بر رایگان‌بودن هزینه‌های ویزیت و اعمال انجام شده توسط خیریه نورآوران سلامت افزود: حتی از دفترچه‌های بیمه نیز استفاده نمی‌شود و دفترچه‌های روستایی تنها برای شناسایی هویت بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدیرعامل خیریه نورآوران سلامت با بیان اینکه هسته اولیه این خیریه توسط سه، چهار نفر در سال 89 گذاشته شد، افزود: اکنون بیش از هزار متخصص جزء تیم خیریه نورآوران سلامت هستند که حتی یک ریال هم دریافتی ندارند. برخی‌ها نیز با هزینه‌های شخصی خود در سفر به مناطق محروم استان‌های مختلف این خیریه را همراهی می‌کنند.

حسنی افزود: از سال 92 شعبه شرق کشور این خیریه نیز فعال شد. پزشکان متخصص خیر هرکدام درزمینه‌های تخصصی خود این خیریه را همراهی می‌کنند. وی با بیان اینکه در ادامه روند حرکت جهادی اوایل انقلاب تصمیم گرفته شد که این خیریه به مردم محروم خدمات چشم‌پزشکی و دندانپزشکی ارائه کند، افزود: بنا بر بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد، بهترین شکل ارائه خدمت به مردم این مناطق، ارائه خدمات به شکل سیار است تا به‌این‌ترتیب خدمات گران‌قیمت دندانپزشکی و چشم‌پزشکی در اختیار کسانی که هم بضاعت مالی ندارند و هم پای‌رفتن به شهر را ندارند، ارائه شود.

مدیرعامل خیریه نورآوران سلامت در پاسخ به سؤال مبنی‌بر‌آنکه آیا در نظر ندارید خدمات دیگری را به مجموعه خیریه نورآوران سلامت اضافه کنید؟ افزود: به‌تازگی به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که ماموگرافی نیز یکی دیگر از خدمات مورد نیاز برای ارائه در مناطق محروم است، چراکه مشخص‌شده سرطان سینه زمانی در زنان روستایی شناسایی می‌شود که متأسفانه در مراحل پیشرفته قرار گرفته است و در اغلب موارد نمی‌توان برای آنها کاری انجام داد به‌همین‌جهت تصمیم گرفته‌ایم، خدمات ماموگرافی و سونوگرافی به مجموعه خدمات این خیریه اضافه کنیم. اقدامات مربوط به آزمایش آن در چند منطقه محروم ازجمله کیاسر مازندران، فریدون‌شهر اصفهان، یکی از مناطق محروم سبزوار و سمنان نیز انجام شده است.

حسنی از اقدام جدید نورآوران سلامت برای حاشیه شهرهای بزرگ خبر داد و گفت: به‌تازگی کامیونت‌های ایسوزو در نظر گرفته شده که یک مورد برای چشم‌پزشکی و یک مورد نیز برای دندانپزشکی مدنظر قرار گرفته است تا خدمات را برای شهرهای بزرگ و ازجمله تهران داشته باشیم. در تهران این کانکس‌ها را می‌توانید در مجموعه بهزیستی یافت‌آباد مشاهده کنید. وی ضمن فعالیت متخصصان نورآوران سلامت از 15 آذر تاکنون در منطقه ابوشانک آبادان گفت: از زمان حضور متخصصان در این منطقه 5718 درمان چشم، 2720 درمان دندانپزشکی و 280 عمل انجام شده است. همچنین 180 نفر نیز در نوبت عمل قرار دارند. 1200 نفر نیز عینک دریافت کرده‌اند و همین تعداد هم منتظر دریافت فریم عینک هستند. مدیرعامل خیریه نورآوران سلامت در پایان صحبت‌هایش به همکاری فرمانداری‌ها و همچنین بومی‌های مناطق مختلف برای استقرار کانکس‌ها و متخصصان خیریه نورآوران سلامت اشاره کرد و گفت: همکاری‌های محلی برای ارائه خدمات متخصصان خیر از اهمیت بسزایی برخوردار است و ما بابت این همکاری‌ها تشکر می‌کنیم.




:: موضوعات مرتبط: آخرین اخبار علمي و پزشكي , ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








**به وب سايت خبری عـصـربشـاگـرد خوش آمدید** هدف از تشکیل این وب سايت بحث وبررسی نسبت به مسائل فرهنگی واجتماعی،اقتصادی،سیاسی (چالش ها و فرصت ها) استان هرمزگان بخصوص گزارشات خبری ،تحلیلی انتقادی و پیشنهادی وارائه راهکار مناسب جهت حل مشکلات شهرستان بشاگرد می باشد. ***********************************

 

تبادل لینک هوشمند


برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان عصر بشاگرد به آدرسasrbashagard93.lxb.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 51
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 160
بازدید ماه : 1649
بازدید کل : 125095
تعداد مطالب : 790
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



RSS

Powered By
loxblog.Com